Your Cart

שירות ותיאום פגישה  072-393-0222  

 

 

מלאים ומחסנים  054-3-566-556  

אולם התצוגה – האורגים 1, בת ים

כל מה שאתם צריכים לדעת על דרגת חספוס R באריחים לריצוף הבית

כל מה שאתם צריכים לדעת על דרגת חספוס באריחים (R)

בעקבות דיונים רבים בפורום הריצוף וחיפוי בנושאי דרגות R. אז למה כולם בעצם אומרים לכם תקנו רק R10 ומבחינה מקצועית למה זה חשוב שאריח לריצוף הוא מעט נוגד החלקה. הבהרה – כאשר קונים אריחים נהנים מהיתרון הגדול לדעת מה דרגת החספוס ומקדם החיכוך שלהם. 

הרבה לפני שבמפעל האריחים חושבים על יופי ועיצוב 🙂 (שאין ספק שחשוב היום להרבה מאוד אנשים) ישנו נושא הבטיחות. אריחים לחיפוי כשמם כן הם מתאימים לחיפוי ועל פי רוב רצוי שלא להתקין אותם על הרצפה רק בגלל ש"הרצף שלי אמר שזה בסדר" או "כי זה ממש זול".

על מנת שלא יהיה באריחים "בערך" או "כמעט כמו ההוא" קיימת דרגת ה -R. זוהי דרגה שנקבעה על פי תקנים וסטנדרטיים בינלאומיים, הם נוצרו מפרמטר הנקרא "טיב פני שטח" המשמש לתיאור משטחים ולרמת החספוס שלהם כאשר הם רטובים, לחים ויבשים.

בתמונה אריח פורצלן דמוי פרקט נוגד החלקה

תקן 2279

"מטוטלת אנגלית" הוא מכשיר שנועד למדוד ולהסדיר את רמת מניעת ההחלקה של משטחי דריכה (תקן 2279).

זהו תקן המיועד למשטחי הליכה, למעשה לבדיקת רמת ההתנגדות להחלקה של משטחי הליכה קיימים ושל מוצרי ריצוף וחיפוי. תקן 2279 חל על התנגדות להחלקה של משטחי הליכה (ראו הגדרה 3.1) קיימים ושל מוצרים חדשים המיועדים לחיפוי משטחי הליכה. כמו כן מציין התקן הוראות תחזוקה .למשטחי הליכה ביחידות דיור התקן חל רק על אזורים רטובים, כגון חדרי רחצה, תאי מקלחת, מרפסות פתוחות ומדרגות .חיצוניות

"מטוטלת אנגלית" מכשיר אשר מדמה הליכה אנושית על משטחים. בעזרתו ניתן לבדוק את רמת ההחלקה על משטחי ריצוף וחיפוי

המטוטלת האנגלית מאפשרת מדידה מדויקת מאוד של רמת ההחלקה של המשטח הנבדק

ובכך משפרת את האומדן המתקבל בבדיקה, לפני ואחרי ביצוע עבודות למניעת החלקה שהחברה מבצעת.

אריחים או משטחי ריצוף אשר נכשלו בבדיקה זאת, לא יוכלו לקבל את התקן "אריחים נוגדי החלקה" ולכן לא יוכלו לשמש בחדרים רטובים, לחים או סביבות בריכות שחייה פרטיות וציבוריות כאחד.

עניין של אחריות יצרן ותקן נדרש

אף אחד לא רוצה להחליק על הראש, וכמן כן אף יצרן קרמיקה לא רוצה להיות האשם בחבלה חמורה או גרוע מזה בעקבות החלקה על "האריחים שלו". לכן פותחה דרך אמינה לדעת עד כמה אריחי הרצפה שאנחנו אוהבים ורוצים לרכוש יהיו חלקלקים בתנאים רטובים, לחים ויבשים.

לנתון החשוב ביותר קוראים COF (מקדם חיכוך)

צעירים ומבוגרים כאחד מעלים את הסתברות ההחלקה שלהם בעשרות אחוזים כאשר אריחי הריצוף שרכשו לא תואמים את הדרישות והתקנים העולמיים. חשוב גם להוסיף, כאשר מדברים על R ודרגות חספוס ומקדם ההחלקה, הכוונה לאריחים לריצוף בלבד! ולא לאריחים המשמשים לחיפוי קירות

אריחים מלוטשים

כשמם כן, אריחים מלוטשים הם אריחים מבריקים וחלקים מאוד. על מנת להשיג את תוצאת ההברקה הגבוהה הזו הם עוברים תהליך זיגוג בעזרת דיסק יהלום תעשייתי וגדול.

לא מדרגים (מקדם חיכוך) או דרגת R (נוגד החלקה) עבור אריחים מלוטשים ולרוב ניתן לראותם בבתי מלון יוקרתיים, מבני יוקרה, בתים פרטיים של עשירים ומפורסמים, זאת כיוון שמציגים מראה מבריק ויוקרתי. אריחים מזוגגים ומלוטשים דומים בקווים שלהם לשיש. לרוב, מיוצרים באמצעות הדפסה דיגיטלית

במעמד זה נבקש מכל חברי קהילת הריצוף וחיפוי הישראלית שלא להשתמש באריחים מלוטשים ומבריקים לאזורים רטובים. בזמן האחרון אנחנו עדים להרבה מאוד קשישים שמחליקים ונפצעים מכיוון שבביתם ריצפו בחדרי האמבטיות אריחים מלוטשים ומבריקים.

מסוכן אריחים מלוטשים באמבטיהמהמם בקטלוג, מסוכן מאוד במציאות

אבל אנחנו בכל זאת רוצים

ניתן להתייחס לזה כמו לאולם תצוגה למכירת רכבים – אף רכב לא נשאר נקי ויפה כמו באולם התצוגה ואף רכב לא נוסע על ריצוף בחיי היום יום. יפה מאוד, כן. בהחלט! יחד עם זאת מסוכן מאוד.

אם בכל זאת החלטתם לרכוש אריחים מבריקים, מלוטשים ומזוגגים לחדרים רטובים, לחים ומקומות בעלי שיפועים או מקומות עם תנועת ילדים, מומלץ מאוד ואפילו חובה לנקות את האריחים אחת לשבוע בעזרת חומרי ניקוי מיוחדים אשר מייבשים את שכבת הזיגוג העליונה של האריח המלוטש או מזוגג וכך מעניקים לו הגנה למספר ימים.

זיכרו, החלקה ולו הקלה ביותר יכולה להיות הרת אסון. תקן החספוס נועד למנוע תאונות קשות, כמו כאלה שקרו בעבר הלא רחוק.

"כן, בהחלט. עיצוב זה חשוב מאוד ואריחים מבריקים יפים ומרשימים כאשר מביטים בהם..אבל בינינו, אף אחד לא רוצה לראות את האריחים מקרוב לאחר נפילה על עצם הזנב"

דרגת R9

אריחים נפוצים בשוק הריצוף וחיפוי הישראלי. קיימים בעיקר בשוק העסקי ומוצעים על פי רוב במחירים זולים. אופציה טובה, בייחוד אם רוצים להשתמש בהם כתשתית ריצוף להדבקת אריחים על גביהם. 

כאשר רואים אריח שהדירוג שלו הוא R9 זה מצביע על כך שיש לאריח משטח מט וחלק שיש בו חיכוך סטטי נמוך בין פני האריח לבין סוליות של נעליים.

ברוב חנויות הקרמיקה ואריחי הגרניט פורצלן ניתן להשיג היום אריחים בדרגת R10 ויותר. נתון זה אמנם לא אומר הרבה מבחינת עיצובית אך יכולות להיות לו השלכות הרות גורל על בטיחותכם ובטיחות ילדכם.

לצערנו, אף על פי המידע הקיים כיום ברשת והמלצות התקנים הישראלים לבטיחות בחיי היום יום ובעבודה, עדיין ניתן לראות מקומות ציבוריים, בתי מלון, לוביים יוקרתיים ורבים נוספים שמשתמשים באריחים מזוגגים מלוטשים ללא שום דרגת חספוס בגלל אלמנט של עיצוב ויוקרה והאפקט שהם נותנים.

גם כאן, מומלץ מאוד ואפילו חובה לנקות את האריחים אחת לשבוע בעזרת חומרי ניקוי מיוחדים אשר מייבשים את שכבת הזיגוג העליונה של האריח המלוטש או מזוגג וכך להעניק לו הגנה זמנית בלבד.

אריחים גדולים inalco

דרגת R10

לאריחי ריצוף וחיפוי בדרגת R10 קוראים לרוב גם אריחים נוגדי החלקה, זאת מכיוון שהחל מהדרגה זאת ואילך ניתן להגדיר את הריצוף כריצוף שיודע להתמודד עם נוזלים ורטיבות. אריחי ה- R10 קלים יחסית לניקוי, יש להם חיכוך סטטי רגיל ומקדם החיכוך שלהם מספיק טוב לרוב על מנת "לתקוע" את הרגל על גבי האריח גם כאשר הריצוף מעט רטוב או לח. 

רבים טועים כאשר נוהגים לחשוב שכאשר מדובר על ריצוף בדרגת חספוס R10 זה דרגה אחידה וה-R10 של אריח אחד זהה לאחר. בפועל זה נתון לא מדויק ושגוי… 🙂 מיתוס. אתם מוכנים? בואו ננפץ את המיתוס.

סיווג ה-R10 הנכון והמדויק יותר, נמדד בכלל על רגל יחפה. מה שנקרא לפי הספר ומתחלק ל-3 תת סיווגים.

לדרגה הראשונה של R10 נקראת A

זוהי בעצם דרגתו העדינה ביותר של R10 לפעמים דרגה A כל כך עדינה וגם בעל מקצוע או אדם העוסק בתחום ביום יום יכול להתבלבל ולשייך את האריח לדרגת R9. אריח בדרגה כזאת יודע להתמודד עם טפטופי מים קלים או השפרצות של מים שזלגו מהאמבטיה, רצוי שלא יהיה במגע עם שלולית מים גדולה. מתאים בעיקר לאמבטיות בהם יש מקלחון ודלת שאוטמת בצורה הרמטית את מעבר המים לרצפה שמחוץ למקלחון.

לדרגתו השנייה והאמצעית של R10 נקראת A+B

זוהי דרגתו האמצעית של ה-R10 היא גם הנפוצה ביותר בארץ, אך בהחלט לא היחידה בענף הריצוף. אריח ברמת R10 A+B צריך להיות די טוב בהתמודדות מול מים, ועדיין עשוי להיות מעט חלקלק בהליכה יחפה על אזור רטוב.

הדרגה השלישית והאחרונה של R10 נקראת A+B+C 

זוהי דרגתו האחרונה של ה-R10 דרגה זאת כבר ניתן לראות במקומות ציבוריים עם תנועה יחסית קטנה למשל שירותים של מסעדות. משרדים גדולים ועוד. בהליכה יחפה אריח זה צריך לספק רמת חיכוך גבוהה וכך "לתקוע" את הרגל במקום יחסית. בנוסף, בדרגה זו ניתן להרגיש בגימורים שונים ובטקסטורת האריח במידה ויש לו על פני שטח כף הרגל.

בתמונה אריח R10 ברמת חספוס A+B

דרגת R11

אריחים בדרגה R11 מוגדרים כבר נוגדי החלקה קשוחים. ב-R11 ניתן להרגיש את מקדם החיכוך הגבוה גם כאשר אנחנו נועלים נעליים. באריחים אילו משתמשים במקומות ובשטחים ציבוריים למשל, מזרקות מים, תחנות רכבת, שדות תעופה, לפני מדרגות נעות, קניונים, מוסכים ומקומות בהם נפילה עשויה להיות מסוכנת מאוד. גם מקומות עם רטיבות גבוהה בחלק גדול מהזמן או הסתברות לרטיבות גבוהה יבחרו להשתמש בדרגת R11. אלו גם שימושיים ונפוצים מסביב לבריכות השחייה של בתים פרטיים.

היתרון הגדול ברמת החספוס הזאת, הינה ההגנה המצוינת נגד החלקות גם בתנאי לחות גבוהים מאוד או רטובים לחלוטין לבין מבחר האריחים והעיצובים הגדול שעדיין ישנו ברמת חספוס גבוהה יחסית. כיום, בבתים רבים מתקינים את אותה קולקציית אריחים ברמת חספוס R9 R10 R11 ככה בעצם ניתן להמשיך להשתמש באותו אריח שריצפנו בסלון ברמת חספוס של R10 גם במרפסת שלנו ברמת חספוס של R11.

כיום, בריצוף בדרגת החלקה R11 עושים שימוש גם במרפסות של בתים ודירות ברחבי הארץ. כאשר הטרנד החדש של אריחים בעובי 2 ס"מ (אריחי 20 מ"מ) מגיע כמעט תמיד בדרגת החלקה R11 מהיצרן. לכן אם החלטתם ללכת על אריחים בעובי 2 ס"מ למדרגות חוץ, לריצוף החצר או המרפסת, דעו כי אריחים אלו מגיעים ב99% מהמקרים בדרגת R11.

דרגת R12

אריחים תעשייתיים אשר מתאימים למקומות רטובים מאוד או קפואים כמו מקרר או מקפיאים תעשייתיים, מוסכים בגלל נזילות שמנים או שיפועים ציבוריים גדולים מאוד.

כמעט ולא מופיעים בבתים פרטיים. יקרים ומופיעים במבחר יחסית קטן של עיצובים וגימורים.

פנו אלינו לקבלת עזרה ללא עלות! ממעבדת תקנים פרטית למדידת דרגות החלקה באריחים R10 R11 R12

מפרט טכני דרגות החלקה ריצוף R9 ריצוף R10 ריצוף R11 ריצוף R12
מפרט טכני דרגות החלקה ריצוף R9 ריצוף R10 ריצוף R11 ריצוף R12
נתקלתם בבעיה עם הריצוף הקיים בביתכם? דרגת ההחלקה אינה תואמת למה שמציין היצרן ואתם חוששים לבטיחות קרוביכם. צרו איתנו קשר בטלפון 072-393-0222 ונשמח לעזור לכם ללא שום עלות או התחייבות.